Olimme viime maanantaina 12.2. vieraana Espoon Otaniemiessä järjestetyssä AI Monday -tekoälytapahtumassa, missä Juha esitteli kuinka tekoäly tukee ja tehostaa myyntiä ja asiakaspalvelua.
AI Chatbot toimii kuin vastaanottovirkailija
Kymmenminuuttisen puheensa alkuun Juha kertoo mihin tekoälyä ja chatbotteja voi hyödyntää ja mikä niiden rooli on verkkosivuilla. AI Chatbot toimii kuin vastaanottovirkailija tai virtuaali-assistentti. Se tunnistaa, mistä kävijä on tullut ja mitä hän on etsimässä. Se pyrkii löytämään ratkaisun kävijän ongelmaan tai tarpeeseen keskustelunomaisesti. Vaihtoehtoisesti se ohjaa kävijän oikeaan paikkaan, kuten haetun tiedon äärelle, myyjälle, asiakaspalveluun tai auttaa häntä selvittämään asian itsepalveluna.
Käytännön demo: DHL Freight ja Basware.
Tämän jälkeen Juha esitteli erilaisia käytännön esimerkkejä siitä, miten tekoäly ja chatbot-ratkaisut toimivat käytännössä. Mukana asiakasesimerkit DHL Freight ja Basware.
Juha nosti esiin myös keskeisen asian, että nämä eivät ole mitään ihmekoneita, vaan ne vaativat paljon opettamista ja jatkuvaa kehittämistä.
”The better you teach it, the better results you get.”
Yhdessä käyttöönottoprojektissa tekoäly osasi vastata 38% kysymyksistä alkuvaiheessa. Kun sitä oltiin opetettu kolme kuukautta, osasi se vastata jo 71% kysymyksistä.
Esityksen jälkeen paikalla olleet osallistujat pääsivät myös itse kokeilemaan, kuinka ratkaisut toimivat ja miten tekoälyä opetetaan.
Katso koko esitys Tekniikka&Talous verkkosivuilta
Alla olevasta linkistä pääset katsomaan Juhan puheen kokonaisuudessaan (ei lomakkeita, ei sähköpostin jättämistä, ei mitään).