Mitä ajatella tekoälystä – henkilökohtaisia mietteitä ja tulevaisuuden kuvia

Mitä ajatella astuessaan toimitusjohtajan saappaisiin yritykseen joka on huippuunsa viritetty myyntikone, jossa tekoäly on jo sisäänrakennettuna yrityksen DNA:han. Viimeinen hieman vajaa kuukausi on ollut henkilökohtaisesti kuin nopeutetussa filmissä elämistä. Uuteen rooliin astuminen on aina astumista epämukavuusalueelle, mutta ai että, miten jännittävää. Upsellerin historian toki tunsin jo entuudestaan ennen toimeen tarttumista ja olin tietoinen edistyksellisyydestä sekä siitä, miten Upsellerilla jo hyödynnetään tekoälyä, analytiikkaa ja ennen kaikkea sitä valtavaa määrää dataa, joka oman tuotekehityksen kautta on ollut mahdollista valjastaa asiakashyödyksi.

 

Upsellerillä on käytetty tekoälyä jo vuosia asiakaskäyttäytymisen analysointiin ja asiakasprofiilien rakentamiseen, jotta voimme tarjota yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa asiakaspalvelua, sekä tietenkin lisänneet asiakasyritystemme myyntiä. Olemme käyttäneet tekoälyä palveluissamme, jotta voimme vastata asiakkaidemme kysymyksiin reaaliaikaisesti ja tarjota heille henkilökohtaisempaa palvelua. 

 

Tekoälykeskustelu käy kiivaana medioissa. Vauhtia jolla nyt mennään eteenpäin, ei voi verrata tietoteknisessä kehityksessä mihinkään. Se kuinka esim. ChatGPT saavutti käyttäjämääränsä on tapahtunut moninkertaisella nopeudella verrattuna esim. Instagramiin, TikTokkiin, saati vanhempiin suuren kuluttajaluokan palveluihin kuten Uber tai Spotify. Nyt käyttötapausten kirjo vain kasvaa, saamme lukea tekoälyn kirjoittamaa tekstiä päivittäin. Ei tekoäly meidän työtämme vie, ne ketkä osaavat sitä käyttää vievät on toteamus johon törmäsin, laittaa ajattelemaan tulevaa.

 

Henkilökohtainen työurani on historiassa tiiviisti rakentunut Infra-palveluiden sekä myynnin ympärille ja nyt, kun sen tuoman tietämykseni valossa katson kehitystä, vääjäämättä hieman huimaa. Asiakaspalveluiden tuottamien ja loppukäyttäjän kohtaaminen on muuttumassa nyt automaatioasteeltaan sille tasolle jossa sen hyödyt voidaan ulosmitata. Saati sitten asiakaskohtaamisessa myynnin rooli, vauhti vain kiihtyy ja mahdollisuuksien kenttä laajenee. Myyntikanavana chat on mainio, siihen yhdistettynä tekoäly on tehnyt jo chatista loistavan, todistettavasti. Oivallukseni tässä lyhyessä ajanjaksossa on se, että vääjäämättä B2B ero B2C myyntiin tulevaisuudessa hämärtyy, sama kanava skaalautuu kivuttomasti molempiin segmentteihin, mahdollisuus tehostumiseen on valtava. 

 

Upsellerillä käynnistettiin maaliskuussa tekoälyn hyödyntämisen lisäämiseksi ohjelma NERO. NERO on työnimi AI-strategiamme mukaiselle kehitysohjelmalle. NERO on osittain tekninen projekti, suoritamme optimointia, oman jo premium-luokan Core-tuotteemme kiihdyttämistä, prosessien hiomista sekä tietenkin tekoälyn avulla niin asiakaspalvelun laadun- kuin myynnin tehostamista. Johtavana ajatuksena olen itse pitänyt sitä, että AI-strategiamme kulmakivenä on tapa jolla voimme analysoida nopeasti asiakastarpeen. Tulemme kevään aikana syventämään asiakaslupauksemme, olemalla alan johtavien toimijoiden joukossa tuottamassa palveluita sähköiseen asiakaspalvelun kanavistoon. Kumppaniemme sekä teknologisten valintojen kautta vahvistamme oman “myyntikoneemme” toimintaa sekä kartoitamme tarkkaan kuinka tuomme teköälykentästä parhaat uudet komponentit osaksi standardoitua palveluamme. Tavoitteenamme on löytää vallitsevasta markkinasta ne tuotteet, prosessit ja kokonaisuudet, jotka tuovat lisäarvon asiakkaillemme. Tuotteistamme AI-ratkaisumme aikatauluttaen ja tavoitteenamme on saada Q2 aikana v.0.1 NEROsta.

 

Kirjoittaessani tätä tekstiä käytin apuna ChatGPT4:sta ja DALL-E 2:sta, tunnistatko sinä jo koneen tuottaman tekstin eron? 

 

Lisätietoja:

Jussi Takala

Toimitusjohtaja

Upseller Finland Oy

jussi.takala@upseller.fi 

+358 40 559 7566