Chatbot Day 2022 -tapahtuma pidettiin viime viikon perjantaina. Mukana oli eturivin kattaus alan parhaita asiantuntijoita sekä esimerkillisiä käytännön toteutuksia mm. Telialta ja IF:ltä.
Itselläni oli kunnia saada toimia tapahtuman puheenjohtajana ja olen sen pohjalta koostanut tähän 13 pääpointtia tapahtuman puheenvuoroista:
- Kaksi kolmesta asiakkaasta valitsee asioida chatbotilla, kun annetaan mahdollisuus valita live chatin ja chatbotin väliltä.
- Yksi ratkaisu ei riitä - chatbot toteutukset tulee räätälöidä asiakkaalle relevantiksi. Asiakkaat haluavat henkilökohtaista, eivät geneeristä palvelua.
- Suunta kohti älykästä automaatiota - Chatbot ei toimi siilossa, vaan se on osa yrityksen muita prosesseja ja integroitu taustajärjestelmiin.
- Chatbot ja RPA (robotic process automation) yhdessä muodostavat tehokaksikon, mikä pystyy automatisoimaan tehokkaasti rutiinitehtäviä.
- Hyvän chatbot toteutuksen suunnittelu lähtee asiakkaan ja asiakaskäyttäytymisen ymmärtämisestä - käytä suurin osa budjetista tähän.
- Oikein suunniteltu ja toteutettu chatbot palvelee asiakasta ja on linjassa liiketoimintatavoitteiden kanssa.
- Botit siirtyvät puhekanaviin. Teknologia on vihdoin kypsä toimiville puheboteille.
- Asiakkaan ääni on kuningas - hyvä chatbot kehittyy asiakaspalautteen ja datan ohjaamana.
- Keskustelusta konversioon - chatbot on keskeinen työkalu myynnin ja markkinoinnin salkussa, millä parannetaan verkkosivujen konversiota.
- Älä jää yksin, ota palvelumuotoilun ammattilaiset mukaan suunnittelemaan chatbot ratkaisua.
- Virtuaali assistenttien tulevaisuus - tekoälyn nopea kehitys tuo mukanaan ihmismäiset 3D botit, jotka näyttävät ja kuulostavat keneltä haluamme.
- Tekoälyn kyvykkyys tuottaa itse sisältöä luo pohjaa uuden sukupolven virtuaali assistenteille.
- Muista huomioida tietosuoja ja lakiasiat chatbot toteutusta suunniteltaessa.
Kirjoittaja:
Sampo Kallunki
Toimitusjohtaja
Upseller Finland Oy